Tillgänglighet hos Viaplay

Tillgänglighet hos Viaplay

På Viaplay tycker vi att alla ska kunna ta del av bra berättelser. Därför arbetar vi för att vår streamingtjänst ska vara tillgänglig och enkel att använda för alla.

Vad är Viaplay?

Viaplay är en streamingtjänst som underhåller miljontals användare varje dag med vårt breda utbud av innehåll, inklusive:

  • Filmer och tv-serier
  • Dokumentärer
  • Direktsänd sport

Tillgänglighetsfunktioner

För att Viaplay ska vara lätt att använda har vi gjort det möjligt att snabbt aktivera och justera tillgänglighetsinställningar när du tittar på innehåll. I webbversionen av Viaplay finns bland annat följande funktioner:

  • Undertexter för de flesta program, med justerbar storlek och bakgrund
  • Syntolkning för utvalda titlar
  • Teckenspråkstolkning för utvalda titlar
  • Upplästa undertexter för utvalda titlar
  • Stöd för skärmläsare för att navigera på webbplatsen och i appen
  • Tangentbordsnavigering – du kan använda Viaplay utan datormus
  • Tydliga kontraster och lättlästa typsnitt för bättre läsbarhet

Vi har också gjort det enkelt att söka, bläddra, teckna abonnemang och hantera kontoinställningar.

Mer information hittar du på vår kundservicesida.

Viaplays huvudversion för streaming

Vår webbversion för persondatorer (PC eller Mac) i en standardwebbläsare erbjuder hela Viaplay-upplevelsen, inklusive våra tillgänglighetsfunktioner. Här är en länk till en artikel på vår kundservicesida som förklarar hur du använder webbversionen av Viaplay.

Vi erbjuder också populära mobilappar för Apple- och Android-enheter, som ofta innehåller samma eller ännu mer avancerade tillgänglighetsfunktioner.

Om du vill titta på Viaplay på din smart-TV rekommenderar vi att du castar från webbversionen för att få tillgång till hela utbudet av tillgänglighetsfunktioner. Här är en länk till en artikel på vår kundservicesida som förklarar hur du castar till en smart-TV.

Varför erbjuder vi tillgänglighetsfunktioner?

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda och uppskatta Viaplay. Det inkluderar vår ambition att utforma vår streamingtjänst så att den är enkel att använda för alla. Det är också vår juridiska skyldighet enligt EU:s och nationell lagstiftning, såsom direktivet om audiovisuella medietjänster (AVMSD), det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) och svenska radio- och tv-lagen.

Vi arbetar aktivt för att erbjuda tillgänglighetsfunktioner för dig som till exempel har svårt att se eller höra innehåll, och för att göra dem enkla att hitta och använda.

Vad krävs enligt det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA)?

Vi är enligt det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) skyldiga att göra vår streamingtjänst uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust.

Vi är även skyldiga enligt EAA att förmedla de tillgänglighetsfunktioner som har beslutats av Mediemyndigheten via den tjänst som ger tillgång till Viaplays innehåll. Som en del av vårt åtagande förklarar vi hur du använder Viaplays tillgänglighetsfunktioner. Du kan läsa mer om hur vi uppfyller tillgänglighetskraven på våra kundtjänstsidor.

Vad krävs enligt direktivet om audiovisuella medietjänster (AVMSD)?

Viaplay Group Sweden AB har svenska sändningstillstånd och registreringar, vilket innebär att vi måste följa regler som fastställts av Mediemyndigheten enligt direktivet om audiovisuella medietjänster (AVMSD) och nationell lagstiftning.

Dessa regler kräver att vi gör våra svenska kanaler och tjänster tillgängliga och även uppmuntrar tillgänglighet i våra övriga kanaler och plattformar.

Tillgänglighetskraven från Mediemyndigheten, för de svenskfokuserade kanalerna (TV3, TV6, TV8, TV10), som härrör från AVMSD, är:

  • Undertextning av förinspelade program – 100 procents täckning
  • Undertextning av direktsändningar – 60 procents täckning
  • Teckenspråkstolkning – 10 procents täckning
  • Syntolkning – 10 procents täckning
  • Upplästa undertexter – 7 procents täckning

Tillgänglighetskraven från Mediemyndigheten för Viaplay.se är:

  • Undertextning – 100 % undertexter på alla program på svenska riktade till tittare över 6 års ålder
  • Teckenspråkstolkning – alla program som erbjuds med teckenspråk i Viaplays linjära tjänster ska också ha det på Viaplay.se om programmet finns där
  • Syntolkning – alla program som erbjuds med syntolkning i Viaplays linjära tjänster ska också ha det på Viaplay.se om programmet finns där
  • Upplästa undertexter – vissa program måste göras tillgängliga

Tillgänglighetskraven från Mediemyndigheten för alla andra tjänster (linjära kanaler och Viaplay-plattformar i Danmark, Norge etc.) är:

  • Ska främja tillgänglighet genom att tillhandahålla ett ökande antal program
  • Ska lämna handlingsplaner för hur Viaplay ska öka tillgängligheten

På grund av "ursprungslands-principen" behöver Viaplay inte följa specifika lokala regler för kanaler och tjänster som inte riktar sig till svenska tittare. Enligt det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) behöver vi bara inkludera de tillgänglighetsfunktioner som redan omfattas av AVMSD när vi tillhandahåller våra streamingtjänster. Det säkerställer att vi följer både AVMSD och EAA.

Så arbetar vi med tillgänglighet hos Viaplay

Vi arbetar för att göra Viaplay tillgängligt för så många som möjligt. Våra utvecklingsteam följer särskilda rutiner för att ta med tillgänglighet när vi utformar och förbättrar tjänsten.
Vi samarbetar också nära med kundservice så att de kan hjälpa användare som behöver extra stöd.

Om du har synpunkter på hur Viaplay fungerar för dig, är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Din återkoppling hjälper oss att göra tjänsten bättre för alla.

Senast uppdaterad: 26 juni 2025